IŠ UŽSIENIO GRĮŽTANČIŲ / ATVYKUSIŲ MOKINIŲ UGDYMAS
REKOMENDACIJOS MOKYKLAI:
1.Priimant iš užsienio grįžusį / atvykusį mokinį, vadovaujamasi: 1.1. Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarka; 1.2. Užsieniečių ir Lietuvos Respublikos piliečių, atvykusių ar grįžusių gyventi ir dirbti Lietuvos Respublikoje, vaikų ir suaugusiųjų ugdymo išlyginamosiose klasėse ir išlyginamosiose mobiliosiose grupėse tvarkos aprašu; 1.3. Šiaulių miesto savivaldybės Priėmimo į Šiaulių miesto savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklas tvarkos aprašu; 1.4. Švietimo mokslo ir sporto ministerijos parengtu aprašu „Grįžusių Lietuvos Respublikos piliečių ir atvykusių užsieniečių ugdymo organizavimo modelių aprašas“; 1.5. mokyklos direktoriaus įsakymu dėl darbo su grįžusiais / atvykusiais vaikais ir mokyklos parengtu tvarkos aprašu. |
2. Priimant iš užsienio grįžusį / atvykusį mokinį: 2.1. priimti mokinį mokytis kartu su bendraamžiais, vaiko tėvams (globėjams, rūpintojams) pritariant; 2.2. mokymosi pasiekimus ir / ar juos liudijančius dokumentus vertinti tik siekiant tikslingiau sudaryti individualų ugdymo planą (toliau – IUP) arba įvertinti švietimo pagalbos teikimo poreikius, o ne sprendimui dėl priėmimo į žemesnę klasę priimti; 2.3. klases, kuriose mokosi 3 ir daugiau grįžusių / atvykusių vaikų, formuoti mažesnes; 2.4. pasirengti naujo mokinio priėmimui – bendradarbiauti su mokytojais, pritaikyti ir sukurti mokymo(si) aplinką aktyviam vaiko ugdymui. |
3.Pradėjus ugdyti iš užsienio grįžusį / atvykusį mokinį, būtina: 3.1. užtikrinti kokybišką, sklandų integracijos procesą, kuriame dalyvauja tiek mokykla, tiek tėvai (globėjai, rūpintojai); 3.2. susisteminti ugdomosios veiklos būdus bei metodus, užtikrinančius sėkmingą adaptaciją; 3.3. padėti mokiniui susikalbėti su bendraamžiais, įsisavinti mokomąją medžiagą; 3.4. įtraukti mokinį į popamokinę veiklą; 3.5. glaudžiai bendradarbiauti su tėvais (globėjais, rūpintojais); 3.6. išskirti mokinio individualias savybes, taikyti individualizuotą mokinio pasiekimų mokymo(si) sistemą, kuri akcentuotų ne klaidas, o ugdytinio pasiekimus. |
4.Mokykla įvertina: 4.1. mokinių lietuvių kalbos mokymosi spragas, perskirsto mokomųjų dalykų krūvius; 4.2. mokinio sociokultūrines kompetencijas (11–15 metų mokiniams sunkiau sekasi įsilieti į Lietuvos visuomeninį gyvenimą). |
5.Pradėjus dirbti su iš užsienio grįžusiu / atvykusiu mokiniu, kylančios problemos: 5.1. adaptacija mokykloje, klasėje; 5.2. bendravimo kultūra, skurdus mokinio lietuvių kalbos žodynas, dalykinių žinių stoka (programų neatitikimas, žinių spragos); 5.3. kalbos barjeras – nekalba lietuviškai; 5.4. smurtas, patyčios, (ne)tolerancija. |
6.Pagalba mokytojams, dirbantiems su iš užsienio grįžusiu / atvykusiu mokiniu: 6.1. kvalifikacijos kėlimas (daugumai mokytojų trūksta žinių, kaip dirbti su iš užsienio grįžusiais / atvykusiais vaikais); 6.2. tinkamai paskirstytas darbo krūvis (anglų kalbos nemokantis pedagogas neturėtų dėstyti mokiniui, kurio vienintelė bendravimo kalba – anglų); 6.3. „Kolega-kolegai“ (keitimasis gerąja pedagoginio darbo patirtimi, atviros pamokos etc.); 6.4. efektyvi metodinių grupių, Vaiko gerovės komisijos (toliau – VGK) veikla (IUP rengimas ir įgyvendinimas); 6.5. mokyklos administracijos pagalba bendradarbiaujant su mokinio tėvais (globėjais, rūpintojais) – mokytojai turi jausti visokeriopą palaikymą, pagalbą, formuojama bendradarbiavimo kultūra. |
7.Mokinio integracija bus sėkmingesnė, jeigu bus išnaudotos šios galimybės: 7.1. mokinio adaptacijai skiriama ne mažiau kaip 2 mėnesiai; 7.2. vaiko labui dirba mokyklos komanda: „Mokinys-mentorius“, kuratorius, konsultantas, VGK, švietimo pagalbos specialistai (logopedas, specialusis pedagogas, socialinis pedagogas, psichologas, mokytojo padėjėjas); 7.3. kryptinga pagalba, individualus mokinio pažinimas (IUP parengimas, koregavimas ir įgyvendinimas); 7.4. lietuvių kalbos mokymui(si), konsultacijoms skiriamos mokyklos nuožiūra valandos; 7.5. su mokiniais dirba mokytojai savanoriai; 7.6. mokinių atostogų metu mokytojai tobulina kvalifikaciją savišvietos būdu; 7.7. mokykla dirba visą dieną (Visos dienos mokykla (toliau – VDM), kur iš užsienio grįžę / atvykę mokiniai): 7.7.1. integruojasi į mokyklos gyvenimą visą dieną; 7.7.2. mokosi, kalba lietuviškai su bendraamžiais; 7.7.3. lanko neformaliojo švietimo užsiėmimus, būrelius; 7.7.4. teikiama švietimo pagalba po pamokų (VDM mokytojas, logopedas, specialusis pedagogas, socialinis pedagogas, psichologas, mokytojo padėjėjas ir kt.). 7.8. visapusiškas bendradarbiavimas su tėvais (globėjais, rūpintojais), pedagogais, bendruomene (pripažinimas, tolerancija, pasitikėjimas); 7.9. išlyginamųjų klasių steigimas (Savivaldybės lygmeniu). |
REKOMENDACIJOS TĖVAMS (GLOBĖJAMS, RŪPINTOJAMS)
1. Tėvams (globėjams, rūpintojams) nusprendus grįžti / atvykti iš užsienio, rekomenduojama įvertinti savo vaiko galimybes mokytis ir pagal kompetenciją susipažinti su: 1.1. tinklu mokyklų, kurios priima iš užsienio grįžtančius vaikus; 1.2. Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarka; 1.3. Užsieniečių ir Lietuvos Respublikos piliečių, atvykusių ar grįžusių gyventi ir dirbti Lietuvos Respublikoje, vaikų ir suaugusiųjų ugdymo išlyginamosiose klasėse ir išlyginamosiose mobiliosiose grupėse tvarkos aprašu; 1.4. Šiaulių miesto savivaldybės Priėmimo į Šiaulių miesto savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklas tvarkos aprašu; |
2. Priėmus sprendimą, į kurią mokyklą leisite savo vaiką, rekomenduojama: 2.1. mokyklos tinklalapyje pasidomėti, kokios tradicijos, kokios galimybės visapusiškam vaiko ugdymui suteikiamos toje ugdymo įstaigoje; 2.2. įvertinti, ar mokykla yra pasirengusi priimti Jūsų vaiką; 2.3. aptarti su mokyklos vadovais pagalbos teikimo būdus ir formas Jūsų vaikui. |
3. Atvykus į mokyklą: 3.1. pateikti visus reikiamus dokumentus, liudijančius apie vaiko ugdymą(si) užsienyje; 3.2. išskirti mokinio individualias savybes, taikyti individualizuotą mokinio pasiekimų mokymo(si) sistemą, kuri akcentuotų ne klaidas, o ugdytinio pasiekimus; 3.3. bendradarbiauti su mokytoju, švietimo pagalbos specialistu. |
4. Pradėjus mokytis: 4.1. užtikrinti vaiko lankomumą, sklandų mokymą(si) ir dalyvavimą mokyklos renginiuose; 4.2. dalyvauti sėkmingos vaiko adaptacijos procese; 4.3. padėti vaikui bendrauti su bendraamžiais, paaiškinti jam skirtas mokymo(si) užduotis; 4.4. motyvuoti savo vaiką, patariant, pasirenkant popamokinę veiklą mokykloje arba neformalųjį švietimą mieste; 4.5. glaudžiai bendradarbiauti su mokytoju, pagalbos specialistais, administracija. |