„Tūkstantmečio mokyklos I“ projekte (TŪM) dalyvauja 5 Šiaulių miesto ugdymo įstaigos: Gytarių, Salduvės, Ragainės progimnazijos ir Stasio Šalkauskio, Šiaulių universitetinė gimnazijos. Vienas iš projekto tikslų – įdiegti kokybės vadybos sistemą šiose ugdymo įstaigose. Po svarstymų ir idėjų paieškos etapo buvo pasirinkta išskirtinai ugdymo įstaigoms sukurta kokybės vadybos sistema „Nuolatinis tobulinimas švietime“. Plačiausiai ši sistema yra taikoma JAV ir Olandijoje, bet sėkmės pavyzdžių jau yra ir Lietuvoje. Šią sistemą jau 3 metus sėkmingai taiko Vilniaus ugdymo įstaigos – „Volungės“ darželis-mokykla, Filaretų pradinė mokykla, Šv. Kristoforo progimnazija ir kitos.
Kokybės vadybos sistemos diegimo mokymai penkiose TŪM projekto įstaigose prasidėjo lapkričio mėnesį. Didžiąją jų dalį vedė ekspertės iš Olandijos Marijke Broer ir Hilde Woort. Marijke Broer yra mokymų įmonės „KlassePro“ steigėja ir lektorė, praėjusi visas darbo pozicijas ugdymo įstaigoje – nuo mokytojos iki direktorės. Ji turi 25 metų konsultavimo ir „Nuolatinis tobulinimas švietime“ kokybės vadybos sistemą diegimo patirtį daugiau nei 200 ugdymo įstaigų. Hilde Woort ugdymo įstaigose dirba 20 metų, o paskutinius 10 metų veda mokymus ir pati taiko šią sistemą gimnazijos lygio ugdymo įstaigose.
Kokybės vadybos sistema „Nuolatinis tobulinimas švietime“ remiasi Tobulinimo mokslu (angl. „Improvement Science“) ir yra tikslingai sukurta švietimo įstaigoms, kurios skatina mokyklos aiškios vizijos, tikslų suformavimą ir matavimą, duomenų analizę, visos bendruomenės įsitraukimą į kryptingą nuolatinį tobulėjimą, asmeninę atsakomybę ir ūgtį. Šios sistemos privalumas tai, kad jos diegimo metu mokiniai yra išmokomi patys prisiimti atsakomybę už savo klasės komandinius ir asmeninius pasiekimus bei elgseną, nuosekliai bei kryptingai juos gerinti bei tobulinti, savarankiškai spręsti su ugdymo pasiekimais susijusias problemas. Sistemos „Nuolatinis tobulinimas švietime“ tikslas yra laimingi, už savo ugdymą ir atmosferą klasėje atsakingi vaikai. Kaip teigia šios sistemos ekspertai, viena iš priežasčių, kodėl ją taikančios ugdymo įstaigos dažnai patiria sėkmę yra ta, kad ji atliepia vaikų prigimtinį poreikį būti aktyviais, atsakingais, nuolat tobulėjančiais ir kūrybingais savo socialinės realybės, t. y. kasdienybės ugdymo įstaigose, kūrėjais. Šią kokybės vadybos sistemą sudaro 10 elementų, t. y. tarpusavyje susijusios gerosios praktikos, dėl kurių mokiniams sukuriama palanki aplinka, skatinanti kurti ir palaikyti gerą atmosferą klasėje, patiems kelti ir įgyvendinti klasės „komandinius“ ugdymo tikslus ir galiausiai patiems savarankiškai reflektuoti, įsivertinti ir imtis duomenimis bei kokybiška analize grįstų priemonių, siekiant pagerinti situaciją, jeigu rezultatai netenkina. Tai padeda moksleiviams įgyti 21 amžiui reikalingus įgūdžius, tokius kaip lyderystė, bendradarbiavimas, tikslų kėlimas ir siekimas, įsivertinimas, tikslingas duomenų naudojimas, atgalinio ryšio teikimas, problemų sprendimas, reflektavimas, komunikavimas, geranoriškų santykių kūrimas ir kitus.
Mokymų metu ekspertės iš Olandijos naudodamos praktines interaktyviąsias užduotis atskleidė, kaip reikėtų diegti 4 šios sistemos elementus. Po mokymų seks konsultacijos, kurių metu bus teikiamas atgalinis ryšys ir patarimai, kaip įtraukti moksleivius į šios sistemos taikymą, kad šie taptų nuolatinio tobulinimo šeimininkais. Po kiekvienos sesijos Olandijos ekspertės prašė pateikti modulio vertinimą, užrašant kelis žodžius ant geltonųjų lapelių. Dažniausiai pasikartojantis atliepimas buvo, kad ir patys mokymai, ir ši kokybės sistema dalyviams labai praktiška ir artima. Kad 21 amžiaus kompetencijos, įgūdžiai nėra vien tik gražūs žodžiai, parodė ir mokinių patirtis. Lektorė Hilde Woort susitiko ir su Šiaulių miesto gimnazistais. Susitikimo su mokiniais metu lektorė padėjo mokiniams formuluoti asmeninius, klasės tikslus, organizavo komandinio darbo veiklas. Gimnazistai susitikimo pabaigoje itin teigiamai atsiliepė apie susitikimą. Jie dalinosi įspūdžiais: „kitokia pamoka“, „labai patiko dirbti komandoje“, „kartočiau“, „smagu kalbėti anglų kalba“.
Šiuose mokymuose dalyvavo apie 120 Šiaulių miesto bendrojo ugdymo mokyklų pedagoginių darbuotojų (projekte suplanuota, kad turėtų dalyvauti 96). Smagu, kad TŪM mokyklų bendruomenės tokiu įtemptu laiku taip aktyviai ir gausiai dalyvavo šiuose mokymuose, kuriuose, be kita ko, vyrauja labai gera nuotaika, gilus įsitraukimas ir nuoširdus bendravimus. Nors kokybės vadybos sistemos „Nuolatinis tobulinimas švietime“ diegimo procesas tik prasidėjo, bet pirmosios patirtys nuteikia optimistiškai.
Projektas „Tūkstantmečio mokyklos I“ finansuojamas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės bei Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.
Kokybės vadybos sistemos „Nuolatinis tobulinimas švietime“ mokymų programą parengė ir mokymus organizuoja VšĮ „Švietimo inovacijų partneriai“ kartu su mokymų įmone iš Olandijos „KlassePro“.
„Tūkstantmečio mokyklos I“ projektą įgyvendiną Šiaulių miesto savivaldybė.
Programa finansuojama #NextGenerationEU lėšomis
Programą įgyvendina #Europos socialinio fondo agentūra
#Tūkstantmečio mokyklos