2024 m. balandžio – gruodžio mėn. Šiaulių Didždvario gimnazijoje vyko STEAM veiklos Šiaulių miesto mokyklų mokiniams. Projektą finansavo Šiaulių miesto savivaldybė. Programos tikslas – STEAM praktinės veiklos biologijos, chemijos, fizikos laboratorijose. Įvykdytos dvi programos: STAEM Junior Didždvaryje (dalyvavo 176 mokiniai iš 8 miesto mokyklų) ir STEAM Didždvaryje (dalyvavo 215 mokinių iš 9 miesto mokyklų). Praktines veiklas moderavo biologijos mokytojos metodininkės: Kristina Muraškienė ir Danguolė Vaičekauskienė, chemijos mokytoja ekspertė Virginija Savickaitė, fizikos mokytoja metodininkė Rima Valčiukienė.
Šiaulių miesto mokyklų mokiniams buvo sudarytos puikios sąlygos savo teorines gamtos mokslų žinias pritaikyti praktiškai. Mokiniams buvo sudarytos galimybės domėtis klasikinėmis ir moderniosiomis STEAM sritimis, plėtoti ir tobulinti kompetencijas.
STEAM ugdymas – integralus, į kompleksišką tikrovės reiškinių pažinimą, pritaikymą ir problemų sprendimą kreipiantis mokinių gebėjimų ugdymas gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos kontekste. Didždvario gimnazijoje vykdomos STEAM programos išskirtinumas tas, kad mokiniai, dalyvaudami užsiėmimuose, galėjo patobulinti visų gamtos mokslų (biologijos, chemijos ir fizikos), komunikavimo, kūrybiškumo, kultūrinės, socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijas.
Mokiniai eksperimentavo individualiai arba poromis. Pasirinkti veiklų metodai sudarė galimybes ugdyti gebėjimą diskutuoti, dirbti komandoje ir kartu priimti sprendimus. Atlikdami praktines veiklas, mokiniai pasigamino dirbtinių ikrų ir sužinojo apie eksperimento pritaikomumą buityje, pramonėje; mikroskopu mokėsi atpažinti šieno mirkinyje dažniausiai aptinkamus mikroorganizmus; pasigamino svogūno epidermio ir burnos epitelio ląstelių mikropreparatus, juos tyrinėjo šviesiniu mikroskopu, palygino eukariotines ląsteles; susipažino ir išbandė mišinio išskirstymo būdus, savarankiškai gebėjo išskirstyti geležies, smėlio ir valgomosios druskos mišinį; susipažino su vandens fizikinėmis ir cheminėmis savybėmis, išsiaiškino, kodėl ne visi kūnai išsilaiko vandens paviršiuje; susipažino su veidrodžio gamybos istorija, pasigamino veidrodį-mėgintuvėlį; susipažino su tirpalų gamyba, medžiagų tankiais, išsiaiškino spalvų maišymo principus ir pagamino spalvoto cukraus piramidę; įgijo žinių apie magnetų veikimo principus, jo stiprumą, pasigamino magnetą; įgijo žinių apie kūno (kūnų sistemų) pusiausvyrą, inžinerinius subtilumus konstruojant mechanines konstrukcijas; išanalizavo ir įvardijo augalų vytimo priežastis ir pasekmes.
STEAM veiklos yra itin aktualios ir prasmingos mokiniams, nes mokymąsi daro prasmingą ir įdomų, įgalina savo turimą patirtį tobulinti, sisteminti ir plėtoti, padeda lengviau suvokti naują informaciją, ugdytis naujų gebėjimų, sujungia ir susieja įgytą patirtį, užtikrina teorijos ir praktikos ryšį, padeda mokiniams susimąstyti apie būsimą profesiją.
Kristina Muraškienė ir Danguolė Vaičekauskienė, biologijos mokytojos,
Rima Valčiukienė, fizikos mokytoja, Virginija Savickaitė, chemijos mokytoja