Tūkstantmečio mokyklose diegiama kokybės vadybos sistema „Nuolatinis tobulinimas švietime“ stebina ir keičia mokytojų mąstyseną
Kokybės vadybos sistemos „Nuolatinis tobulinimas švietime“ diegimo mokymai penkiose „Tūkstantmečio mokyklos I“ projekto įstaigose prasidėjo 2024 m. lapkričio mėnesį. Mokyklos jau išklausė dešimt sistemos diegimo mokymų modulių. Didžiąją jų dalį vedė ekspertės iš Olandijos Marijke Broer ir Hilde Woort. Marijke Broer yra mokymų įmonės „KlassePro“ steigėja ir lektorė, praėjusi visas darbo pozicijas ugdymo įstaigoje nuo mokytojos iki direktorės. Ji turi 25 metų konsultavimo ir „Nuolatinis tobulinimas švietime“ kokybės vadybos sistemą diegimo patirtį daugiau nei 200 ugdymo įstaigų. Hilde Woort ugdymo įstaigose dirba 20 metų, o paskutinius 10 metų veda mokymus ir pati taiko šią sistemą gimnazijos lygio ugdymo įstaigose. Mokymus vedė lektoriai Modestas Gelbūda, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto dėstytojas, pristatęs „Nuolatinis tobulinimas švietime“ sistemą Lietuvos švietimo bendruomenei, ir Adas Papartis, Vilniaus Volungės darželio-mokyklos direktoriaus pavaduotojas, Lietuvoje sėkmingai ją įdiegęs savo ugdymo įstaigoje.
TŪM projekto mokyklose diegiama sistema yra unikali tuo, kad ji sudaro sąlygas ir skatina mokinius patiems prisiimti atsakomybę už ugdymo rezultatus ir atmosferą klasėje. Taip pat joje puikiai dera ir klasės komandiniai su mokinio individualiais tikslais. Šeštasis mokymų modulis buvo skirtas išmokyti mokytojus, kaip padėti mokiniams sukurti, palaikyti ir taikyti „duomenų centrus“, kuriuose yra pagrindiniai klasės susitarimai ir klasės akademiniai tikslai, kai tuo tarpu septintojo modulio mokymų metu projekto dalyviai susipažino su gerosiomis praktikomis, kaip išmokyti mokinius dirbti su savo individualiu aplanku, kuris atspindi tiek asmeninius mokinio pasiekimus, tiek ir besiformuojančios unikalios mokinio asmenybės bruožus. Dauguma TŪM projekto mokyklų jau turėjo gerosios patirties individualios mokinio pažangos stebėsenos srityse, tad mokymų metu buvo ieškoma sinergijos, kaip sklandžiai integruoti mokyklų jau sukauptą vertingą patirtį su kertiniais Kokybės vadybos sistemos principais.
Trišalis pokalbis, kuriame dalyvauja mokinys, mokinio tėvai arba globėjai ir mokytojas, daugumai pedagogų yra žinoma arba girdėta praktika, bet septintasis mokymų modulis, kurį vedė užsienio ekspertės, pateikė netikėtumų. Pasirodo, Nyderlandų Karalystėje, JAV ir kitose užsienio šalyse trišalį susitikimą veda ne mokytojas, kuris įprastai tėvams ir globėjams pasidalina savo pastebėjimais apie mokinio pasiekimus ir elgseną, bet pagal iš anksto paruoštą planą tai daro pats mokinys, o mokytojas lieka kaip stebėtojas. Pasak užsienio eksperčių, ši praktika yra pasiteisinusi ir sėkmingai taikoma jau daugiau nei 20 metų. Ji atspindi esminį principą, kad pats mokinys yra atsakingas už savo akademinę pažangą ir asmenybės ūgtį. Tačiau ekspertės pabrėžia, kad ši praktika teikia naudą tik tuo atveju, jeigu trišaliam pokalbiui yra gerai pasiruošta.
Mokyklų bendruomenės galvoja, kad klasės valandėlės yra įprasta praktika, kartais šiek tiek nuobodi. Vis dėlto „Nuolatinio tobulinimo švietime“ sistema nurodo, kad klasės valandėles arba bent dalį valandėlės turi vesti patys mokiniai. Paprastai klasės valandėlės vyksta prie duomenų lentos ir jos metu mokiniai aptaria, kaip jiems sekėsi laikytis taisyklių ir siekti iškeltų klasės tikslų. Mokytojo vaidmuo klasės valandėlėje yra minimalus. Nuolatinio tobulinimo švietime filosofija teigia, kad mokiniai gali labai daug, tik reikia gebėti juos paruošti, laiku atsitraukti ir taip sukurti erdvės pačių mokinių iniciatyvai, saviraiškai ir saviorganizacijai.
Vienas didžiausių projekte diegiamos sistemos privalumų, kad sukuria sąlygas mokiniams išmokti nuosekliai spręsti sudėtingas problemas. Dešimtojo kokybės vadybos sistemos modulio metu lektoriai ne tik pristatė problemų sprendimo principus ir pavyzdžius, bet atskleidė, kokią žalą ugdymo įstaigoms, o dažnai ir valstybei daro skubotas problemų sprendimas. Modulio metu dalyviai, susibūrę į komandas, galėjo praktiškai išbandyti pirmuosius jiems aktualių problemų sprendimų žingsnius. Šie darbai yra tęsiami konsultacijose, kurias teikia tiek užsienio, tiek ir Lietuvos ekspertai. Konsultacijų temos yra labai įvairios: tikslų formulavimas ir pamatavimas, mokinio aplanko struktūra, pasiruošimas trišaliams pokalbiams, pasiektų tikslų šventimas ir daugelis kitų. Pačios konsultacijos vyksta skirtingais formomis: individualių pokalbių klasėse prie duomenų lentos metu, atsakymų į klausimus forma, atgalinio ryšio teikimu mokytojų parengtiems pristatymams.
Projekto įgyvendinimas vyksta dideliu tempu ir, suprantama, krūvis tiek mokyklų pedagogams, tiek administracijos vadovams yra didžiulius, bet svarbiausia, kad jaučiamas didelis tikėjimas ir mokyklų bendruomenių įsitraukimas. Konsultacijose ir kitose veiklose dalyvauja itin daug mokyklų atstovų, lektoriai sulaukia daug klausimų. Labiausiai džiugina tai, kad mokytojai dalinasi konkrečiais pavyzdžiais, kaip teigiamai šią sistemą priima patys mokiniai, kurie su entuziazmu kuria savo klasės taisykles, kelia tikslus, ir yra mokyklų, kuriose klasės valandėles prie duomenų lentos jau veda mokiniai. Projekto pradžioje buvo nerimo, ypač kad gimnazijų mokiniai ne taip noriai įsitrauks į sistemos veiklas, bet jau yra gerųjų pavyzdžių, kad mokiniai patys išsisprendė netinkamo elgesio pamokose problemas. Tad įgyvendintos projekto veiklos nuteikia optimistiškai, o mokyklų patirtiniai vizitai į Vilniaus ugdymo įstaigas, kuriose ši sistema taikoma jau beveik ketverius metus, šią optimistinę nuotaiką dar labiau sustiprino.
Projektas „Tūkstantmečio mokyklos I“ finansuojamas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės bei Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.
Kokybės vadybos sistemą „Nuolatinis tobulinimas švietime“ Šiaulių miesto švietimo įstaigose diegia VšĮ „Švietimo inovacijų partneriai“ kartu su įmone iš Olandijos „KlassePro“.
„Tūkstantmečio mokyklos I“ projektą įgyvendiną Šiaulių miesto savivaldybė.
Programa finansuojama #NextGenerationEU lėšomis
Programą įgyvendina #Europos socialinio fondo agentūra
#Tūkstantmečio mokyklos
Nuotraukų autorė Kristina Nesovienė